کد خبر : ۳۴۵۲۹۳
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

توسعه حمل و نقل عمومی راهکار کاهش آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه ترافیک به صورت مستقیم بر آلودگی هوای شهر تهران تأثیرگذار است،گفت: راهکار کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است.

توسعه حمل و نقل عمومی راهکار کاهش آلودگی هوا

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، کیومرث کلانتری با حضور در جلسه کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مسائل و معضلات محیط زیستی شهر تهران گفت: تهران را نمی توان مثل یک استان و یا یک شهر در نظر گرفت بلکه تهران فراتر از یک استان و حتی چند استان است. امروز بزرگترین چالش ما در تهران موضوع ترافیک و آلودگی هواست.

وی افزود: مادامی که معضل ترافیک را حل نکنیم با آلودگی هوا مواجه هستیم و در حقیقت آلودگی هوا محصول ترافیک است. در روزهای پنجشنبه که طرح ترافیک اجرا نمی شود آلودگی هوا برعکس سال های گذشته بیشتر می شود یعنی در گذشته روزهای پنجشنبه وضعیت آلودگی هوا بهتر بود اما در حال حاضر این موضوع برعکس شده است لذا ارتباط مستقیمی میان ترافیک و آلودگی هوا وجود دارد.

کلانتری ادامه داد: راه حل معضل ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی است. مادامی که این کار را انجام ندهیم وضعیت همین است و با آلودگی هوا مواجه خواهیم بود. سال گذشته ۱۰۰ روز ناسالم داشتیم اما امروز نسبت به سال گذشته با توجه به اقدامات خوبی که انجام شده و لطف خداوند برای ناپایداری هوا و اجرای قانون هوای پاک و سختگیری ها در حوزه معاینه فنی، همکاری پلیس، گازسوز کردن واحدهای صنعتی باعث شده که امروز ۳۲ روز هوای سالم بیشتر از سال گذشته داشته باشیم همچنین تعداد روزهای هوای پاک به ۱۸ روز رسیده در حالی که سال گذشته تنها شاهد ۱۲ روز هوای پاک بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بخش عظیمی از علت کاهش آلودگی هوا ناپایداری جوی بوده است، اظهارکرد: اقدامات زیادی آغاز شده و قانون هوای پاک که من از آن به عنوان قانون نفس یاد می کنم همراه با آئین نامه های اجرایی آن تکمیل شده است.

وی افزود: مشکل بعدی موضوع پسماند در سطح استان تهران است. روزانه ۱۱ هزار تن در سطح استان تهران و حدود ۸۰۰۰ تن پسماند در سطح شهر تهران تولید می شود و همه این پسماندها به مجموعه آرادکوه منتقل و روی هم تلنبار می شود و زهکشی در پایین آن قرار داده شده و اسم این را مدیریت پسماند گذاشته ایم. آیا این مدیریت پسماند است؟ قانون می گوید باید تفکیک از مبدأ اجرا شود. آیا به این موضوع توجه کرده ایم؟ در حال حاضر تفکیک از مبدأ نداریم و پسماندی هم که به آرادکوه منتقل می شود هنگامی که تبدیل به کمپوست می شود نمی توان آن را برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار داد.

وی ادامه داد: مدام عنوان می شد که نیروگاه های زباله سوز ساخته شده، کدام نیروگاه؟ ۱۰۰ تن و ۱۵۰ تن در برابر ۱۰۰ هزار تن چه میزانی را می تواند پوشش دهد. تا چه زمانی اینگونه باید عمل کنیم؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع فاضلاب شهر تهران اشاره کرد و گفت: با این حرکت های کندی که انجام می شود امید نداریم که مشکل فاضلاب تهران به زودی حل شود. اگر موضوع بازچرخانی آب مطرح است در تصفیه خانه ها دیده نمی شود. لذا باید در این حوزه تصمیمات جدی بگیریم.

کلانتری تاکید کرد: سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می شود و عمده این افراد در حواشی شهر تهران مستقر می شوند؛ نقاطی که روزی به عنوان ریه های تنفسی تهران از آنها یاد می شد. به این ترتیب مدام عرصه بر تهران تنگ تر می شود و این بزرگترین خطر برای تهران است.

وی در پایان اظهارکرد: با این وضعیت اگر مدیریت و کنترل انجام نشود و محدودیت اعمال نکنیم، عرصه برای محیط زیست تهران تنگ تر می شود و وضعیت محیط زیست بدتر خواهد شد. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تاکسی ها و حدود ۷۰ درصد اتوبوس ها در تهران فرسوده هستند. با این وضعیت حمل و نقل عمومی قطعاً وضعیت محیط زیست خوب نخواهد شد. لذا نیاز است شورا و شهرداری ورود پیدا کنند و با صرف هزینه وضعیت محیط زیست تهران را بهبود دهند.

 

منبع ایسنا

کلید واژه :

توسعه حمل و نقل عمومی راهکار کاهش آلودگی هوا

،

کاهش آلودگی هوا

،

آلودگی هوا

ثبت نظرات
captcha