کد خبر : ۳۴۴۸۷۶
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

عجله خواب آلودگی هواس پرتی سه عامل مهم سوانح رانندگی در ایران

تهران- - عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر اینکه رانندگان برداشت درستی از خطرهای رانندگی ندارند، «خواب آلودگی، عجله و هواس پرتی» را سه عامل مهم در سوانح رانندگی در کشور اعلام کرد.

عجله خواب آلودگی  هواس پرتی سه عامل مهم سوانح رانندگی در ایران

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران،  قربانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: در بروز تصادفات، شرایط راه ، خودرو و وضعیت آب و هوایی نیز بسیار تاثیرگذار است ضمن آنکه رانندگان نیز تکمیل کننده زنجیره شکل گیری این سوانح هستند.
وی تصریح کرد، برای کاهش سوانح رانندگی در محورهای برون شهری باید مقوله های «آموزش، ارتقا مهارت و کاهش ریسک پذیری رانندگان» مورد توجه جدی قرار گیرد.
نماینده تام الاختیار رییس سازمان راهداری در امور ایمنی حمل ونقل جاده ای گفت: بارها در راه های کشور شرایط مورد نیاز برای وقوع تصادف فراهم می شود اما آمادگی رانندگان سبب شده تا تصادفی رخ ندهد چون با دقت عمل کرده و همه جوانب را در نظر می گیرد.
قربانی اضافه کرد: با این حال «رانندگان» پاشنه آشیل و کانون تمرکز کاهش سوانح رانندگی هستند و سازمان راهداری برای نظارت بر رفتار آنها در جاده ها، پروژه هوشمندسازی و نصب دوربین های کنترل سرعت در شبکه راه های کشور را در دستور کار خود قرار داده است.
قربانی با بیان اینکه تاکنون بیش از 1200 دستگاه دوربین کنترل سرعت در شبکه راه های کشور نصب شده است، افزود: سازمان راهداری درصدد است تا یک سال آینده تعداد آن را به حدود 2 هزار دستگاه دوربین افزایش دهد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری یادآورشد: در گام بعدی افزایش دوربین های کنترل سرعت در محورهای برون شهری و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز سازمان راهداری، چهار هزار دوربین در محورهای شریانی نصب می شود.
وی، بزرگترین مشکل سازمان راهداری را کمبود منابع مالی بیان کرد و گفت: برای تسریع در اجرای پروژه های ایمنی راه ها باید منابع مالی کافی اختصاص یابد.
قربانی به اقدامات دیگر کشورها برای کاهش سوانح رانندگی اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورهایی که موفق به ارتقا ایمنی راه ها شده اند سهمی از قیمت سوخت را به عنوان عوارض ایمنی برای بهبود تردد اختصاص داده اند اما در ایران درآمدهای دولت تکافوی هزینه های ارتقا ایمنی را نمی دهد و هیچ سهمی از قیمت سوخت به این مساله اختصاص نمی یابد.
، از سال 1386 تا 1396 میزان تلفات رانندگی در کشور از 27 هزار به 17 هزار نفر کاهش یافت اما از امسال روند حوادث رانندگی و تلفات جاده ای با شیب ملایم صعودی شده است.
در تصادف اخیری که در محور ساری - گرگان اتفاق افتاد و رئیس و معاون سازمان تامین اجتماعی جان خود را از دست دادند رییس پلیس راه گلستان گفت: پس از بررسی افسران پلیس راه استان و مشورت با کارشناسان اعزامی از تهران، سه عامل تاثیرگذار در بروز این سانحه رانندگی «رعایت نکردن حق تقدم از سوی راننده خودرو تویوتا لندکروز در هنگام دور زدن، توجه ناکافی به جلو از سوی راننده تریلی و ناایمن بودن دوربرگردان محل وقوع حادثه» اعلام شد.
سرهنگ دوم علی عبدی به گفت: این سه عامل هر یک بطور مساوی در بروز حادثه مقصر تشخیص داده شدند.
پارسال بیش از یک میلیون و 700 هزار خودرو سواری و وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس در کشور تولید شد و میزان تولید انواع خودرو سواری در پنج ماهه نخست امسال 482 هزار و 700 دستگاه بوده است .
همچنین در این مدت 23 هزار و 900 دستگاه وانت، یک هزار و 884 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، پنج هزار و 502 دستگاه کامیون کشنده، 109 دستگاه کمباین و پنج هزار و 907 دستگاه تراکتور در کشور تولید شد که عدم تناسب در میزان تولید خودرو با توسعه راه های کشور نیز در بروز سوانح رانندگی و افزایش تلفات جاده ای در کشور بسیار تاثیرگذار است.
 

منبع ایرنا

کلید واژه :

عجله

،

خواب آلودگی

،

هواس پرتی

،

سوانح رانندگی در ایران

،

سوانح رانندگی

ثبت نظرات
captcha